تفاوت عسل طبیعی با عسل تغذیه ای (شکری)

عسل گون طبیعی | عسل چهل گیاه طبیعی | عسل کردستان|کامی عسل

 

مقدمه

در این مقاله قصد داریم دو نوع عسل یعنی عسل طبیعی و عسل تغذیه ای رو کامل بررسی کنیم. عسل ها رو هم از لحاظ مزه و رنگ و طبع و نوع و… میتوان دسته بندی و تقسیم کرد.

عسل از لحاظ نوع تغذیه به ۳ دسته تقسیم خواهد شد: ۱- عسل ارگانیک ۲- عسل طبیعی ۳- عسل تغذیه ای

خود عسل تغذیه ای نیز دونوع یعنی عسل تغذیه ای برداشت اول و عسل تغذیه ای برداشت دوم می باشد.

اما سراغ بررسی عسل ها برویم.

 

عسل طبیعی

 

عسل طبیعی بستگی به منطقه و نوع تغذیه زنبورستان میتواند از انواع شهد های متفاوتی برخوردار باشد که تا به حال بیش از ۱۰۰ نوع شهد متفاوت آن شناسایی شده است. تیم سایت کامی عسل در حال حاضر در مجموعه خود عسل آویشن طبیعی ، عسل گون طبیعی و عسل چهل گیاه طبیعی رو ارائه خواهد داد. در ضمن زنبورستان های کامی عسل در مناطق و کوهستان های کردستان قرار دارد و از بافت گیاهی و طبیعی کردستان تغذیه می کنند.

عسل طبیعی به عسل گفته می شود که درصد ساکارز عسل یا همان به قول عامیانه شکر آن کمتر از ۵ درصد باشد .  البته ای اعداد و میانگین ساکارز طبق استاندارد تست کیفیت مواد غذایی کشور ایران می باشد  اما در اروپا این عدد ۷ درصد در نظر گرفته شده ویا در امریکا این عدد مانند ایران ۵ درصد می باشد.

دیگر ملاک های یک عسل طبیعی به صورت زیر میباشد :

رطوبت :  حداکثر ۱۷

پرولین حداقل : ۱۸۰ در گرم

فعالیت دیاستاز : حداقل ۸

هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) : حداکثر ۴۰

ساکارز : حداکثر ۵ درصد

قند احیاکننده  : حداقل ۶۵

نسبت فرکتوز به گلوکز : حداقل ۹/۰ درصد ( حداقل ۱ )

و…

اما نکته مهم این که بدانید ساکارز عسل طبیعی مخصوصا عسل گون طبیعی و عسل آویشن طبیعی و عسل چهل گیاه طبیعی در اصل باید زیر ۳  درصد و پرولین آن باید بالا ۳۰۰ باشد که جز عسل طبیعی با کیفیت در نظر گرفت.

عسل گون طبیعی | عسل چهل گیاه طبیعی | عسل کردستان|کامی عسل

تولید عسل طبیعی

زنبور داران کردستان همیشه کندو های زنبور خود بعد از فرودین ماه تا آخر اردیبهشت به طور کامل خالی میکنند یا اجازه می دهند که نوزدان زنبور ها که به آن نیز بَچ گفته میشود کامل عسل داخل کندو را در مدت این ۱ماه تا ۶۰ روز مصرف کرده و از کندو خارج شوند. سپس کندو های خالی از عسل را به کوهستان و طبیعت برده تا زنبورهای عسل شروع به شهد آوری نمایند. دلیل اینکه در کردستان از اواسط فروردین یا اوایل اردیبهشت این کار انجام میدهند این است که زمان گلدهی در این مدت شروع می شود.

زنبورهای عسل باتوجه به نوع بافت گیاهی منطقه از اردبیهشت شروع به شهد آوری میکنند تا نهایتا آخر شهریور ماه . در این مدت زمان و تا زمان برداشت زنبور دار هیچ گونه تغذیه ی کمکی مانند شکر و خوراک مخصوصی به زنبور نداده . در بعضی مناطق به دلیل کم آبی برای زنبورستان تانکرهای آب رو در نزدیکی زنبورستان قرار میدن که از آن استفاده کنند. اما به هیج عنوان برای عسل طبیعی تغذیه ای کمکی مانند قندها داده نخواهد شد. و کل تغذیه ی فرآیند تولید عسل رو زنبور از شهد گل و شکوفه های منطقه تهیه خواهد کرد.

زنبور داران بستگی به نوع عسل از اول مرداد تا آخر مهرماه کل عسل های طبیعی را برداشت می نمایند. عسلی را که به این صورت تولید شود عسل طبیعی یا عسل برداشت اصلی و یا برداشت پاییزی می گویند.

زنبورداران بعد از برداشت عسل طبیعی کر نهایتا در مهرماه برداشت آن تمام میشود مجبور هستند برای تقویت و زنده ماندن زنبورستان آن ها رو تغذیه کنند. به همین دلیل از مهرماه تا اول بهار به زنبورستان درصورت لزوم از شکرآب ، عسل های تغذیه ای و تغذیه های کمک استفاده میکنند تا کلونی زنبور تقویت شود و در سرمای زمستان دچار خسارت نشود. برخی از  زنبور داران زنبورستان به را به مناطق گرمسیر مانند سمت جنوب ایران می برند تا برای فصل بهار زنبورهای قوی تر و پرکار تر باشند.

 

عسل گون طبیعی | عسل چهل گیاه طبیعی | عسل کردستان|کامی عسل

عسل های تغذیه ای

 

عسل های تغذیه ای همانطور که اسمشان پیداست به عسل هایی گفته می شود که زنبور تغذیه کمکی و غذایی می شود.

همانطور که ذکر کردیم عسل تغذیه ای خود به دونوع تقسیم می شود : ۱- عسل تغذیه ای برداشت اول  ۲- عسل تغذیه ای برداشت دوم

عسل تغذیه ای برداشت اول

 

همانطور که در مورد عسل طبیعی توضیح دادیم در فصل پاییز بعد از برداشت عسل طبیعی زنبورداران مجبور هستن برای زنده ماندن کلونی و جمعیت کندوی زنبور عسل آن را تغذیه کمکی کنند تاحدودی که به فصل بهار برسد  و آنرا به مناطق گرمسیری برده که برخی گیاهان در آن مناطق گلدهی دارند از شهد آنها تغذیه نمایند. سپس در فصل بهار در فروردین یا اردیبهشت کل عسل داخل کندو را خالی کرده و روانه بازار می کنند. به همین دلیل به آن عسل برداشت اول یا عسل بهاره می گویند.

عسل برداشت اول از لحاظ کیفیت پایین تر از عسل طبیعی و بالاتر از عسل تغذیه ای برداشت دوم می باشد. معمولا ساکارز عسل برداشت اول باتوجه منطقه و نوع شهد تغذیه ای  مابین ۴ درصد تا ۱۰ هم برسد. اما از لحاظ برگه آزمایشگاهی عسل تعذیه ای بالا ۵درصد ساکارز را غیر طبیعی می دانند در ایران.

 

عسل تغذیه ای برداشت دوم

 

عسل تغذیه ای برداشت دوم که به عسل شکری معروف است . به عسلی که زنبوردار از بهار تا زمان برداشت معمولا اول شهریور به تناسب و میزان تولید از شکرآب و تغذیه های کمکی برای مصرف زنبورعسل استفاده میکند . معمولا شکرآب را به نسبت های ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد شکر داخل جایگاه های مخصوص داخل کندو که به آن پوکه تغذیه می گویند قرار می دهند. برخی هم ۳/۲ شکر و ۲/۱ آب و برعکس آن را نیز انجام میدهند بستگی به بافت گیاهی و پوشش گیاهی و گلدهی منطقه جهت تولید عسل تغذیه ای برداشت دوم.

عسل برداشت دوم دیگر فقط برای اطمینان از اینکه عسل هست یا تقلب کاری آن را به آزمایشگاه میفرستند وگرنه لزومی به تست کیفیت عسل ندارد.

معمول عسل های برداشت دوم اگر دغل کاری در آن صورت نگیرد ساکارز بالا ۵ و حتی بالا ۱۰ درصد را دارد.

برای اطمینان از آن نسبت فرکتوز به گلوکز و قند احیا کننده آن را هم برسی فرمایید  تا ازکیفیت عسل اطمینان حاصل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + هفت =

چت انلاین
ارسال